رسانه «گزاره» به‌صورت اینترنتی، از امروز فعالیت خود را رسماً آغاز می‌کند. برای شروع فعالیت و معرفی این رسانه تصمیم گرفتیم اولین گفت‌وگو را با معاون پژوهشی دانشگاه حکیم احمد فرزانه (عضو هیئت‌علمی گروه فیزیک) انجام دهیم. اگر می‌خواهید بدانید قرار است «گزاره» چه هویتی داشته باشد، این گفت‌وشنود را از دست ندهید

  • بگذارید به‌عنوان سؤال اول برویم سراغ این مسئله که اصلاً چرا این رسانه راهاندازی شد؟ در شرایطی که این حجم رسانه در منطقه وجود دارد، «گزاره» چه محتوای متفاوتی قرار است ارائه دهد که راهاندازی آن ضرورت داشت؟

مهمترین دغدغه اینجانب در طول مدتی که این مسولیت را داشته ام این بوده است که تحقیقاتی در حوزه های مختلف علمی در دانشگاه انجام می گیرد اما نتایج و احیانا راه حل های که توسط محققان در موضوعات مختلفی که کشور با آن روبرو است به اطلاع عموما مخصوصا مدیران و تصمیم گیرندگان نمی رسد. هدف این رسانه ارائه خلاصه ای از دست آوردهای علمی و پژوهشی و همچنین دیدگاه های محققان می باشد که می تواند در حل مسائل منطقه و کشور مفید واقع گردد.

اولین و مهم‌ترین هدف در راه‌اندازی این رسانه، ارتباط مؤثر بین دانشگاه و جامعه است، آن‌هم از طریق ارائۀ خلاصه‌ای از دستاوردهای علمی و پژوهشی. منظور تحقیقاتی است که در دانشگاه انجام می‌گیرد. در واقع این رسانه پلی بین صاحب‌نظران و نخبگان با جامعه خواهد بود.

باید بپذیریم نتایج تحقیقات علمی که در دانشگاه‌ها انجام می‌گیرد چندان در جامعه بازتاب پیدا نمی‌کند. مقالات در مجلات تخصصی چاپ می‌شوند و پایان‌نامه‌ها در قفسه‌ها خاک می‌خورد و جامعه از آن‌ها بهره‌ای نمی‌برد. سازوکار خاصی هم برای این اطلاع‌رسانی وجود ندارد.

هدف ما از راه‌اندازی این رسانه این است که از این طریق و به زبانی ساده محتوای حاصل از پژوهش‌ها را به اطلاع جامعه برسانیم. کمتر تخصصی حرف بزنیم و سازوکاری تعریف کنیم که نتایج علمیِ کارهای دانشگاهیان، به اطلاع تصمیم‌سازان، اهالی صنعت، مؤسسات اجتماعی و اقتصادی و دیگر بخش‌های جامعه برسد.

  • مسیر در نظر گرفته شده برای رسیدن اهداف چیست؟ در واقع چه سازوکار اجرایی برای آن تعریف شده است؟

در این دانشگاه 260 عضو هیئت‌علمی داریم. همین تعداد دانشجوی دکتری و حدود 700 دانشجوی کارشناسی ارشد داریم. این افراد در حوزه‌های مختلف کارهای تحقیقاتی انجام می‌دهند. مدت‌های مدیدی وقت خود را روی یک کار پژوهشی ـ از حوزه‌های فنی گرفته تا حوزه‌های اجتماعی و سیاسی ـ می‌گذارند و در اغلب موارد نتایج کارشان به‌صورت یک مقاله، پایان‌نامه یا طرح پژوهشی بایگانی می‌شود و کسی از نتایج کار اطلاع پیدا نمی‌کند.

ما فکر می‌کنیم درصورتی‌که به شکل مصاحبه یادداشت‌های کوتاه، فیلم، صوت یا همه انواع قالب‌های رسانه‌ای، خلاصه‌ای از این نتایج را منتشر کنیم و به اطلاع برسانیم، پلی خواهیم بود میان دانشگاه و جامعه. کسانی که علاقه‌مند هستند یا نیاز به جواب‌های علمی برای سؤالاتشان دارند، می‌توانند از این طریق، پاسخ علمی مسئله خود را پیدا کنند.

  • چطور می‌توانید بین خودتان و مخاطب ارتباط برقرار کنید؟ به‌عنوان یک مخاطب وقتی به سایت مراجعه کنیم چه چیزی دریافت خواهیم کرد؟

شما هم خوب می‌دانید که در فضای امروزی، دیدگاه ها و نظرات گوناگونی در مورد موضوعات مختلف  ارائه می گردد ولی نظراتی که دارای یک چهارچوب علمی منسجم باشد کمتر به چشم می‌خورد. تفاوت این رسانه با سایر رسانه‌های فضای مجازی در این است که رویکرد آن علمی است. محتواسازان افرادی هستند که در رشته خودشان تخصص دارند حرفشان را مستند می‌زنند. این محققان بهتر می‌توانند پاسخ به سؤالاتی که مطرح است بدهند، آن‌هم با روش علمی؛ بنابراین می‌توانیم به‌عنوان یک رسانه‌ای که تحلیل‌ها و گزارش‌های آن قابل‌اعتماد است به گزاره تکیه کنیم. ما تعداد زیادی متخصص دانشگاهی داریم که می‌توانند به بسیاری از سؤال‌هایی که امروزه منطقه، استان و کل کشور با آن روبرو است، پاسخ علمی دهند.

برای یک سؤال می‌توان یک جواب سریع پیدا کرد و هر چه به ذهن می‌رسد را طرح کرد یا اینکه روی آن تحقیق کرد و با رویکردی پژوهشی به پاسخ رسید. متأسفانه ما فرهنگی داریم که در همه امور خودمان را متخصص می‌دانیم و فارغ از موضوعِ موردبحث، در مورد آن اظهارنظر می‌کنیم و این اشتباه است. طبیعتاً اظهارنظرهایی قابل تکیه و استناد هستند که بر اساس روش و رویکرد علمی انجام شده باشند. یادداشتی که در گزاره منتشر می‌شود حاصل مدت‌ها کار علمی و تحقیقی هستند. مخاطب به‌خوبی این کیفیت را احساس خواهد کرد.

در ابتدای مسیر بنابر این است که در هر هفته سه مطلب روی سایت منتشر شود و در تولید محتوا از تمام قالب‌های رسانه‌ای از مصاحبه، یادداشت، گزارش و … و شکل‌های جدیدتر مانند صوت، تصویر، اینفوگرافی، اسلاید و … استفاده خواهیم کرد. از ابزار مجازی هم برای بازنشر مطالب استفاده خواهد شد.

  • از آینده صحبت کنیم. افق دید این رسانه را چطور ترسیم می‌کنید؟

انتظار داریم که یک پل ارتباطی بین دانشگاه و تصمیم‌سازان برقرار کنیم و همچنین بتوانیم راحت‌تر با صنعت و جامعه ارتباط برقرار کنیم. به‌جایی برسیم که اگر افرادی وجود دارند که دنبال یک پاسخ به سؤالشان می‌گردند، سراغ این رسانه بروند و بتوانند در موضوع موردنظرشان، خلاصه‌ای از پژوهش‌های انجام شده در دانشگاه را ببینند. درعین‌حال به‌عنوان مرجعی شناخته شود که پایه علمی دارد و فضای رسانه‌ای کشور را هم بتواند با شروع یک رویکرد عوض کند. شما می‌دانید که در این زمان، با توجه به رایگان و در دسترس بودن قدرت انتشار، درگیر اطلاعات جعلی هستیم که فضای رسانه‌ای را حسابی آلوده کرده است.

علاوه بر این ما پیش‌بینی می‌کنیم وقتی جامعه کارآمدی و استفاده این رویکرد را ببیند، برای سؤالاتی که آنجا جواب داده نشده هم سراغ دانشگاه خواهد آمد و درخواست پژوهش‌های کاربردی می‌کند. در واقع دانشگاه را به محل رجوع تبدیل کنیم برای پیدا کردن جواب علمی به مسائل و مشکلات جامعه.

  • سپاس از فرصتی که در اختیار گذاشتید. اگر نکته پایانی خاصی مد نظرتان هست بفرمایید.

ما همینجا از تمامی متخصصان حوزه‌های مختلف حتی خارج از دانشگاه حکیم دعوت می‌کنیم که دستاوردهای علمی دارند، به زبان ساده و موجز در این رسانه منتشر شود.